دنا سومين خودروي ملي شركت خودرو سازي ايرانخودرو بوده كه در واقع فيسليفت سمند به حساب ميآيد. كمپاني ايرانخودرو اولين بار دنا را در سال ۱۳۹۰ و طي مراسمي به همگان معرفي كرد و بعد از كمي تأخير سرانجام در سال ۱۳۹۳ به بازار كشورمان عرضه شد. تقريبا دو سال بعد از ورود دنا به بازار، ايرانخودرو اظهار كرد كه پروژه به اسم X409 را براي طراحي و ساخت يك نمونه ارتقا يافته از دنا به «اسم دنا پلاس» آغاز نموده است. ديماه سال ۱۳۹۵، دنا پلاس در كنار پژو ۲۰۷ صندوقدار رونمايي شد؛ خودرويي كه در مقايسه با دنا عادي، فقط از ديد ظاهري عوض شده بود و در بحث خصوصيات و مشخصات فني، هيچ فرقي با آن نداشت. نهايتا دنا پلاس هم از فصل تابستان ۹۶ وارد بازار شد و همچون برادر بزرگتر خويش توانست فروش نسبتا خوبي را تجربه نمايد. اين تجربههاي خوب براي ايرانخودروييها، انگيزهاي شد تا نسبت به طراحي و ساخت نسخههاي ديگر دنا هم پرداخته و خانواده محصولات دنا را روزبهروز توسعه دهند. خودرويي كه در اين مقاله قصد داريم به نقد و بررسي مشخصات دنا پلاس و نقاط قوت و مزاياي آن بپردازيم، دنا پلاس توربو ميباشد كه در حال حاضر آخرين نمونه از خانواده توليدات دنا به حساب مي آيد. در ابتدا قصد داريم، قبل از پرداختن به مزاياي دنا پلاس توربو، نگاهي به تاريخچه و همينطور ويژگي هاي كلي اين خودرو بيندازيم.پروژه توليد نسخه توربوشارژ موتور ملي به دهه ۸۰ شمسي بازميگردد. پروژهاي كه اولين محصول آن، با همياري يك كمپاني آلماني در سال ۱۳۸۷ رونمايي شد، البته بعد از ورود اولين مدلهاي سمند مجهز به موتور ملي در سال ۱۳۸۹ و همزماني آن با تشديد تحريمها، توليد نسخه توربوشارژ آن كمي به تأخير افتاد. در طول اين سالها خبري از پروژه موتور ملي توربوشارژ نبود تا در اواخر سال ۱۳۹۴، شركت ايرانخودرو سمند سورن را با موتور توربو بهعنوان مدلهاي ۱۳۹۵ روانه بازار كرد. خبر اين اتفاق در محافل خودرويي ايران، سروصداي متعددي به راه انداخت البته با توجه به بروز مشكلات موتوري فراوان براي خريداران سورن توربو ازجمله خراب شدن تيغههاي كمپرسور يا ذوب شدن سر سيلندر به علت دماي بالا، در عمل اين پروژه ايرانخودرو شكستخورده محسوب ميشد تا حدي كه اكنون نيز توليد سمند سورن توربو به تعداد بسيار محدودي انجام مي گيرد.ايرانخودرو در حالتي كه از خرابيهاي موتور توربوشارژ سمند سورن درسهاي خوبي گرفته بود، در طول توليد موتور دنا پلاس توربو نسبت به رفع برخي ايرادهاي آن اقدام كرد. از جمله اين موارد ميتوان به تعويض پيستونها با نمونههاي مستحكمتر و تراكم پايين، طراحي دوباره محفظه احتراق و سر سيلندر، طراحي منيفولد اگزوز مناسب براي موتور توربو و استفاده از سوپاپهاي سديمي براي بهبود پرفورمنس موتور اشاره كرد. در يك جمعبندي تغييرات اينچنيني منجر گرديده تا پيشرانه دنا پلاس توربو در مقايسه با سورن توربو، عملكرد بهتري داشته و تا حدودي خرابيهاي كمتري را براي صاحبان خويش به همراه داشته باشند. در ادامه مطلب، پس از معرفي خصوصيات فني اين خودرو، به ارزيابي مزايا و نقاط قوت آن پرداخته و همينطور دلايل منطقي براي خريد دنا پلاس توربو را براي شما عزيزان مطرح خواهيم كرد.دنا پلاس توربو از همان موتور ملي داراي اسم و رسم به EF7، البته نسخه مجهز به توربوشارژر استفاده مينمايد. اين موتور ۴ سيلندر خطي ۱.۷ ليتري بوده و ۱۵۰ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقيقه و ۲۱۵ نيوتنمتر گشتاور در ۴۸۰۰ دور در دقيقه ايجاد مينمايد. توان خروجي پيشرانه اين خودرو به كمك يك گيربكس ۵ دنده دستي به چرخهاي جلو منتقل ميشود. با اين مشخصات فني، شتاب صفر تا صد دنا پلاس توربو به طور تقريبً مساوي ۱۰ ثانيه است و حداكثر سرعتي برابر با ۲۰۵ كيلومتر بر ساعت را داراست.
شنبه ۱۰ آبان ۹۹ | ۱۲:۳۲ ۳۲ بازديد