آرشیو تیر ماه 1399

دنياي وسايل نقليه

درباره پژو 206

۶۴ بازديد

پژو 206 امروزه به يكي از پر طرفدار‌ترين و پرفروش‌ترين خودرو هاي توليد داخل تبديل شده. دليل موفقيتش هم داشتن ظاهر زيبا و جوان پسندانه اي است كه دارد و اينكه ابعاد آن براي رانندگي در داخل شهر بسيار مناسب است.

در حال حاضر ايرانخودرو پژو 206 را در دو مدل تيپ 2، به حجم موتور 1400 و 8 سوپاپ و تيپ 5، به حجم موتور 1600 و 16 سوپاپ به بازار عرضه ميكند كه متاسفانه روز به روز از كيفيت اين ماشين ها كاسته ميشه. خريد و فروش خودرو مورد نظرتون رو ميتوانيد به صورت صفر و يا كاركرده از سايت هاي خريد و فروش ماشين به راحتي انجام دهيد.

درباره 207 دنده اي

سري اول ۲۰۶ هاي ارائه شده در سال ۱۳۸۰ به عنوان تيپ يك وارد بازار شد كه به طور كاملاً ساده با امكانات معمولي ارائه شد. تيپ دو ۲۰۶ يك سال بعد معرفي شد كه از همان موتور TU3 1360 سي سي با ۷۵ اسب بخار استفاده شد ولي تغييرات زيادي در شبكه الكترونيكي خودرو به وجود آمد كه از شبكه مولتي پلكس براي هماهنگ سازي تجهيزات الكترونيكي آن استفاده مي شد.

علاوه بر آن تيپ دو ۲۰۶ داراي ECU ايربگ است. در صورتي كه سيستم ايربگ در آن فعال نيست و از آن هنگام تصادفات جهت قطع برق سيستم انژكتور و فعال كردن پيش كشنده كمربند استفاده مي شود. پيش كشنده هاي كمربند هنگام تصادف كمربند را تحت كشش اوليه قرار داده و حركت بدن را محدودتر مي كند كه البته در تيپ هاي دو جديد اين ECUحذف شده و از سوييچ اينرسي كه يك قطع كن برق در ضربات است استفاده مي شود.

تيپ سه نيز با موتور TU3 علاوه بر امكانات تيپ دو از سيستم ترمز دو كانالهABS دوAIRBAG سيستم اتومات كولر يا تهويه هوشمند، آينه هاي برقي گرمكن دار، شيشه عقب برقي برخوردار است. در تشخيص ظاهري تيپ سه صندلي عقب داراي ۳ پشت سري است و آينه هاي جانبي دو رنگ است؛ البته مي توان اين تفاوتها را خيلي راحت جبران نمود اما دقت كنيد كه در تيپ سه يك زائده كوچك زير فريم آينه قرار دارد كه سنسور تشخيص دماي هواي اتومات براي تهويه هوشمند است كه در تيپ دو وجود ندارد.

پژو 206

اما تيپ پنج ۲۰۶ داراي موتور متفاوت با كلاس حجمي ۱۶۰۰ سي سي است كه داراي ۱۶ سوپاپ است و قدرتي برابر ۱۱۰ اسب بخار دارد. تجهيزات اين خودرو همانند تيپ ۳ بوده با اين تفاوت كه در تيپ ۵ ترمز ABS چهار كاناله بوده و هر چهار چرخ ديسكي است. در صورتي كه در تيپ ۳ ترمزهاي عقب كاسه اي و ترمز جلو ديسكي است. در خودروهايي كه رينگ اسپرت دارند اين تفاوت به راحتي قابل ديد است.

تيپ ۶ نيز از امكاناتي همچون تيپ ۵ برخوردار است. با اين تفاوت كه داري گيربكس اتومات AL4 است. يكي از ويژگيهاي اين گيربكس تيپ ترونيك بودن آن است. به عبارتي علاوه بر اتومات بودن آن مي توان فرمان تعويض دنده را به صورت دستي نيز اعلام كرد.بنابراين پژو ۲۰۶ با دو نوع موتورTU5، TU3 با حجم موتور ۱۳۶۰ و ۱۵۸۷ سي سي در تيپ ها و آپشن هاي مختلف به بازار عرضه شده است.

از ويژگي مهم خودروي پژو ۲۰۶ سيستم الكترونيكي آن يعني شبكه مولتي پلكس است. در طي دو دهه گذشته پيچيدگي سيستمهاي الكترونيك و آپشن هاي خودرو باعث افزايش حجم سيم كشي، اندازه و وزن دسته سيمها شده است. تعداد سيمهاي لازم در مورد اتومبيلهاي رده بالا تا حدود ۱۲۰۰ رشته مي رسد و بديهي است كه با افزايش اتصالها و سيمها احتمال بروز عيب احتمالي نيز بيشتر مي شود.

در اين بين توجه متخصصان به سيستمي كه در صنايع مخابراتي مورد استفاده بود معطوف شد كه همان سيستم مولتي پلكس است. البته در خودرو سازي از تلفيق اين سيستم با ساير تكنولوژي هاي موجود در اين زمينه استفاده مي شود.استاندارد Can ساخت آلمان كه در خودرو هاي بنز ب.ام.و و غيره به كار مي رود از اين گونه تكنولوژيها به شمار مي رود.

از مزاياي استفاده از سيستم مولتي پلكس مي توان به افزايش بيش از حد استفاده از قطعات الكترونيكي در خودرو – ساده سازي استفاده از سيم كشي و ساده سازي دسته سيم ها – بالا رفتن تعداد ارتباط ميان ECU با ساير اجزا اتومبيل- بالا بردن كيفيت ايمني و آسايش در خودروها- تغيير روش هاي عيب يابي خودرو و ساده سازي كار با دستگاههاي عيب يابي اشاره كرد.

براي درك بهتر رفتار سيستم مولتي پلكس فرض كنيد كنار يك ساختماني هستيد كه داراي ۵۰۰ واحد است و شما كليد واحد ۵۵ را ميزنيد و زنگ واحد به صدا در مي آيد، تصور كنيد، نمي توان براي هر واحد يك كليد و يك زنگ جدا قرار داد و چه بسا سيمكشي بسيار سنگيني خواهد داشت بنابراين از يك سيستم هوشمند استفاده مي شود. بدين ترتيب يك كامپيوتر مركزي كه انتخاب شما يعني واحد ۵۵ مي شود و كدي را با مشخصات آن به همه واحد ها ارسال مي كند و اگر اين كد در سيستم هوشمند هر واحدي تعريف شده باشد زنگ آن واحد به صدا در مي آيد. بنابراين نوع سيگنال ارسالي و كد تعريفي بين دو بخش هوشمند عامل انتقال دستور است كه هر گونه اختلال نويز در اين مسير و باعث عدم انتقال درست پيام خواهد شد.