سري ۵ بي ام و مدام يكي از پر طرفدارترين توليدات اين موسسه بوده و از ۲ سال پيش با نسل كاملأ جديد سري ۵ يعني نسل ششم آن رو به رو هستيم. بي ام و كه از سال ۱۹۷۲ اين مدل را توليد مي كند در سال ۲۰۰۸ جشن توليد ۵ ميليون دستگاه سري ۵ را گرفت كه پيش بيني مي شود در حين توليد نسل ششم ، بي ام و بتواند توليد ۶ ميليون دستگاه سري ۵ را جشن بگيرد.با نگاه اوليه مي توان شباهت هايي با سري ۳ ديد و شايد اين فكر به ذهن خطور كند كه با توجه به طراحي و پياده سازي زيباي نسل قبلي اين مدل شايسته نسل جديد آن نميباشد البته با بررسي تمام زواياي اين سدان و نگاهي دوباره به چهره اش مي توان ، زيبايي هماهنگي و شخصيت آن را درك كرد كه تمامي اين مدل هاي بي ام و در سايت دورهاتو آگهي شده و به فروش ميرسه.بدنه به صورت كلي دارنده شيب يك پارچه تري در كاپوت ، سقف و صندوق ميباشد. قسمت جلو و عقب هماهنگي بي نقص داشته و خود را به وضوح به صورت يك بي ام و معرفي مي نمايند. در طراحي دماغه جلوي اتومبيل ، براي ايمني عابرپياده و كسب امتياز هاي لازم ، به ناچار جلوپنجره عمودي و برجسته طراحي شده است. طراح اين نسل از بي ام و آقاي آدرين ون هويدونك اهل هلند ميباشد. ايشان با كناره گيري طراح مشهور آقاي كريس بنگل ، كرسي طراح ارشد را در بي ام و اختيار كرد.همچون نسل قبل كه سرشار از تكنولوژي هاي جديد بود اين مدل نيز در سيستم هاي پيشرفته كنترلي و هوشمند در رتبه هاي خوب سدان هاي متوسط باشد. سيستم كنترل ديناميكي رانندگي به طور آپشن عرضه گرديده و قابليت تنظيم توسط راننده را دارد. سيستم كنترل هوشمند كمك فنر ها ، سيستم كنترل ديناميك پايداري و فرمان فعال در اين سبك ارائه ميشوند.در معرفي نخستين ، بي ام و سه موتور شش سيلندر و يك موتور هشت سيلندر بنزيني را معرفي نموده است در حالي كه دو موتور ديزلي نيز عرضه ميشوند.بي ام و با توجه به بازار فعلي اتومبيل كه حساسيت خاصي روي مصرف سوخت و آلايندگي دارد يكي از مدل هاي ديزلي خود را با قابليت هاي باور نكردني ارائه نموده است. مدل ۵۲۰d دارنده موتور چهار سيلندر آلومينيومي با سيستم تزريق مستقيم سوخت و توربوشارژر ميباشد. اين موتور با وجود ۱۸۴ اسب بخار قدرت در هر صد كيلومتر فقط ۵ ليتر گازوييل مصرف مي نمايد و آلايندگي آن ۱۳۲ گرم دي اكسيد كربن در كيلومتر ميباشد. اين ارقام قابل مقايسه با موتورهاي ضعيف تر هاچ بك هاي امروزي ميباشند.برترين مدل نيز ۵۵۰i است كه با پيشرانه شناخته شده ۴.۴ ليتري بي ام و توليد ميشوند. اين موتور هشت سيلندر دارنده دو توربوشارژر ميباشد و قادر است ۴۰۷ اسب بخار قدرت توليد نمايد. ديگر موتورهاي عرضه شده ، شش سيلندر هاي بهينه شده و معروف بي ام و ميباشند كه با توان هاي متفاوتي عرضه ميشوند. جالب است بدانيد تعدادي از موتورهاي اين نسل از سري ۵ ، گواهي يورو ۶ را در سال ۲۰۱۰ دريافت كردند در حالي كه اين گواهي تا سال ۲۰۱۴ نيز در اروپا اجباري نخواهد شد! مابقي موتورها داراي گواهي استاندارد يورو ۵ مي باشند.
بسياري از خريداران اطلاعات فني در رابطه خودرو ندارند و صرفا مي خواهند يك خودروي ارزانقيمت كاركرده بخرند. اين اشخاص معمولا در داد و ستد ضرر مينمايند، چراكه عدم آگاهي فني سبب ميشود متوجه بخش اعظمي از مشكلات فني خودرو نشده و اصطلاحا گنجشك را جاي قناري بخرند. ضرري كه اين اشخاص ميكنند تنها مالي نيست و حتي ممكن ميباشد جان خود و خانوادهشان را به خطر بياندازند و بعدا هم در فروش خودرو مورد نظرتون حتما در دردسر ميافتيد
۲. آنچه مي بينيد به عبارتي خودرويي نيست كه تحويل ميگيريد
به شما خودرويي بدون نقص و سالم نشان مي دهند و شما هم آن را تاييد ميكنيد و بعد از امضاي قرارداد، به شما خودروي ديگري تحويل ميدهند كه زمين تا آسمان با آنچه ديده بوديد، فرق دارد.
۳. قطعات تعويض ميشوند
بعد از اطمينان شما از سلامت بودن خودرو و رفتن براي نوشتن قولنامه، بسياري از قطعات اصلي خودرو جابجا گرديده و با قطعات صدمه ديده يا اين كه تصادفي جايگزين مي گردند.
۴. مراقب بندهاي قرادداد باشيد
بخش اعظمي از بندهايي كه در قولنامه مي آيند شما را متضرر خواهند كرد. بسياري از مواقع شما حتي متوجه نميشويد كه يك بند قرارداد چگونه ميتواند عليه شما مورد استفاده قرار گيرد و صرفا يك كارشناس خودرو يا متخصص حقوقي ميتواند آنها را تشخيص دهد.
۵. صف خريداران آماده معامله
اين تكنيك قديمي هنوز هم اجرا مي شود و جالبتر آن كه هنوز هم پاسخ مي دهد. در لحظهاي كه دو دل مي شويد صفي از خريداران جعلي به شما نشان مي دهند كه هر يك به هر دليلي فردا يا اين كه هفته آينده پولشان جور مي شود و بدين ترتيب شما را در منگنه قرار ميدهند تا تحت تاثير احساسات و شتابزده تصميم بگيريد. در چنين قوانيني هر انساني ديده بر بخش اعظمي از اشتباهات و ميپوشاند و ممكن ميباشد تصميم نابخردانهاي بگيرد.
۶. كارشناسان جعلي
فروشندگان و خريداران خودروي دستدوم هميشه كارشناسان آشنايي دارند كه در حالتي كه پيش آن ها برويد هزينه كارشناسي خيلي كمتر يا حتي مجاني ميشود! هيچگاه به اين كارشناسان اعتماد نكنيد و متخصص را از جايي داراي اعتبار كه مورد تاييد طرفين باشد تعيين فرمائيد.
۷. جعل شماره شاسي روي قطعات خودروي تصادفي
بسياري از كلاهبرداران خودروهاي تصادفي را خريداري كرده و قطعات آن را با خودروهاي سرقتي يا اين كه تصادفي ديگر جايگزين مينمايند و در نهايت شماره شاسي يا موتور را روي آن حك مينمايند. شما هر چقدر هم در تشخيص مشكلات فني و ظاهري خودرو خبره باشيد نميتوانيد جعلي بودن حك شدن شماره را تشخيص دهيد.
۸. فروش غير نقد خودروي دست دوم
در شرايط بد معيشتي امروز براي بسياري جالب ميباشد كه بتوانند خودروي دست دومي را با پرداخت يك پيشپرداخت و قسطبندي مابقي آن خريداري نمايند. اكثر مواردي كه چنين شرايطي را پيشنهاد ميدهند كلاهبردارند و بعد از پرداخت هزينه پيشپرداخت، شما ديگر نه خودرويي مي بينيد، نه دفتر و دستكي و نه فروشندهاي! بايد با پيشپرداختي كه داده بوديد براي هميشه خداحافظي نماييد.
فيس ليفت تيبا با اسم ساينا محصول گروه خودروسازي سايپا ميباشد و با همان ويژگي هاي فني وارد بازار شده است؛اين خودرو در دو نسخه دستي و اتومات ايجاد مي شود كه از لحاظ ظاهري و ويژگي هاي فني تفاوتي با هم ندارند. موتور 1.5 ليتري با توان 80 اسب بخار. ولي تفاوت ورژن خود كار و دنده اي در داخل كابين مشاهده مي شود ؛ در ساينا اتومات علاوه بر اينكه سيستم فرمان از هيدروليك به كمك برقي عوض شده ظاهر غربيلك فرمان هم با ورژن دنده اي متفاوت است و مجهز به دكمه هاي كنترلي و كروز مي باشد.همينطور سيستم صوتي ساينا اتوماتيك ( در ورژن فول ) مجهز به نمايشگر 7 اينچي ميباشد كه ساينا دنده اي فاقد اين امكان ميباشد.
ساينا دنده اي در دو تيپ ساينا EX و ساينا SX توليد گرديده كه تمام تجهيزات فني هر دو تيپ يكسان مي باشد و تنها از نگاه امكانات و تجهيزات رفاهي با هم متفاوت مي باشند. ساينا EX نسخه فول ساينا دنده اي ميباشد كه مشتمل بر تجهيزاتي مانند كولر ، دو كيسه هوا، ترمز ABS و EBD ، سنسور پارك عقب، رينگ اسپرت، سيستم تهويه خودكار، شيشه هاي برقي و آينه هاي برقي ميباشد و نسخه ساينا SX از داشتن آينه هاي برقي و شيشه هاي برقي عقب و سيستم تهويه خودكار محروم ميباشد.
ساينا اتوماتيك نيز در دو تيپ توليد گرديده كه ورژن فول آپشن آن مجهز به سيستم ورود بدون كليد، نويگيشن ، شيشه هاي دودي ، سنسور هشدار فشار باد تاير و هشدار سرقت ميباشد كه ورژن ديگر فاقد اين تجهيزات ميباشد.
مصرف سوخت ساينا در سيكل تركيبي 7 ليتر در 100 كيلومتر ميباشد كه اين خودرو را در رده خودروهاي كم مصرف قرار ميدهد و هر دو نسخه يعني ساينا اتوماتيك و ساينا دنده اي دارنده استاندارد آلايندگي يورو 4 ميباشند كه ورژن خودكار قابل ارتقا به يورو 5 نيز مي باشد.
طراحي و پياده سازي ظاهري ساينا
تزريق المان هاي نو و امروزي در پيكره اي قديمي و سالخورده.اين اولين عبارتي ميباشد كه بعد از نگاهي اجمالي به ظاهر ساينا به ذهنمان مي رسد. اين راه اما چيز جديدي نيست و قبل از اين در دنا نيز چنين چيزي را شاهد بوديم. اما اين صرفا خودروسازان ايراني نيستند كه از اين فرمول براي به روزرساني و افزايش جذابيت بصري چنين خودروهايي (با پلت فرم و بدنه مرتبط با دهه هاي قبل)بهره ميبرند.
چيزي كه در طراحي نماي جلو و عقب ساينا بسيار جلب توجه مي نمايد، كلكسيوني از خطوط و احجام متفاوت ميباشد كه به واسطه آنها و همينطور اجزايي نظير چراغ هاي جلو و عقب، خطوط روي كاپوت و صندوق عقب ، فرم جلوپنجره و سپر عقب سعي شده تا ساينا چهره اي جالب، اغواگر، جدي و باصلابت به خود بگيرد. هر چه طرح نماي جلو وعقب خودرو شلوغ و مملو از خطوط و مانورهاي گوناگون ميباشد، در نماي جانبي با نمايي ساده و بي آلايش با تراكم پايين حجم پردازي ها و خطوط ساده تر طرف هستيم كه براي هماهنگ شدن با طرح كلي نسبت به برادرش تيبا اصلاحات جزئي نظير حذف زه هاي جانبي درها و طرح جديد ركاب هاي جانبي در آن اعمال شده است اما عليرغم تغييرات مثبتي (نظير ختم شدن يكي خطوط اساسي نماي جانبي به لامپ راهنما و يا اين كه تغيير تحول فرم قديمي و دمده خط دور چرخ هاي عقب ) كه در اوورهنگ و گلگيرهاي جلو و عقب براي تناسب بيشتر با طرح كلي خودرو انجام شده ، قالب و فرمت كلي در ها و سادگي آنها ثابت مانده است و توي ذوق ميزنند.