آرشیو بهمن ماه 1399

دنياي وسايل نقليه

اچ سي كراس

۲۰ بازديد

دانگ فنگ يكي از بزرگترين خودروسازهاي حال حاضر چين است كه در زمينه توليد خودروهاي سنگن سابقه طولايي دارد اما زماني اين خودروساز تصميم به توليد سواري گرفت كه همكاري خود را با شركت پژو سيتروئن در خصوص توليد خودروهاي سواري گسترش داد و محصول سيتروئن اليزه را مخصوص بازار چين طراحي و روانه بازار چين كرد.

اين ماشين از موتور tu5  كه بر روي 206 تيپ 5 و پژو 207 است بهره ميبرد كه براي اين ماشين با وزني كه 200 كيلوگرم از پژو 206 بيشتر است تقريبا موتور ضعيفي است و شتاب آنچنان زيادي را به اين ماشين نميدهد. اما هميشه مردم در كار معاوضه خودرو هميشه بين اين ماشين و 207 و رنو ساندرو قرار ميگيرند كه رنو ساندرو ميتواند از تمامي گزينه ها بهتر باشه.

دانگ فنگ با استقبال بازار چين از اين محصول مشترك شده بود تصميم گرفت محصولات سواريش را تحت برند خود توليد كند. طراحان اين شركت راحترين راه ممكنه را انتخاب كرده و به سراغ پلت فرم سيتروئن اليزه رفتند كه سالها از عمر آن گذشته بود. حاصل اين همكاري فرانسوي- چيني در سال 2011 آغاز و خودروي سدان S30 كه بصورت هاچ بك بود با نام H30 عرضه شد. همين جا بود كه دانگ فنگ با كمي تغييرات و افزايش چند ميليمتري ارتفاع، خودروي اچ سي كراس را خلق كرد.

حالا حلقه فرانسوي- چيني تشكل شده سومين حلقه يعني ايران خودرو براي توليد اين خودرو با دانگ فنگ وارد مذاكره شد و در نهايت حلقه سوم اين تركيب در سال 2016 يا همان 1395 توليد اچ سي كراس را در ايران آغاز نمود.

در مورد طراحي ظاهري اين خودرو بايد گفت از اصول اوليه طراحي صنعتي رعايت هارموني بين قطعات مختلف بهره مند است كه همين مسئله باعث شد مشتريان بدون مشخصات فني شيفته و جذب محصول مورد نظر شوند. اما در محصولات چيني و علي الخصوص همين اچ سي كراس هيچ نشاني از اين اصول اوليه مشاهد نمي شود.

در نماي جلوي خودرو چراغهايي بزرگ و كشيده به شكل ظاهري كاملا خشن و تهاجمي طراحي شده است . در ما بين اين چراغها، جلو پنجره نسبتا بزرگ كه لوگوي شركت سازنده در ميان آن خود نمايي مي كند به ظاهر تهاجمي خودرو مي افزايد. اما ناگهان در زير اين مجموعه چراغهاي مه شكن دايره اي شكل لطيفي ،اين تركيب را تا حدودي زير سئوال مي برد. اما در كل نمايي جلوي خودرو از جذاب ترين نقاط H30 كراس مي باشد.

در نماي جانبي اچ سي كراس اولين نكته اي كه باعث رنجش مي شود ظاهر گوه اي شكل خودرو بوده كه بيش از حد در شيب كل مجموعه به جلوي خودرو اغراق شده است.طراحان اچ سي كراس به منظور اسپرت شدن و تحقق بخشيدن به واژه كراس قطعات مشكي رنگ پلاستيكي را دور تا دور خودرو افزوده اند كه در نماي جانبي كاملا مشهود خواهد بود.اما بدليل پهناي بيش از حد اين قطعات در بخش جانبي و علي الخصوص بر روي گلگير ها ، نماي جانبي خودرو، نمايي نه چندان زيبا به خود گرفته است.

عقب خودرو هم از هيچ هارموني خاصي برخودار نبوده و مشخص نيست كه چراغهاي عمودي كه تا سقف ادامه دارد به چه منظور طراحي شده و يا براي هارموني با كدام بخش خودرو در اين قسمت نصب شده است. البته شايد طراحان H30 كراس ايده اوليه اين بخش را از محصولات ولوو گرفته اند اما در اجراي آن واقعا ناشينانه عمل نموده اند.