اسقاط خودرو هاي فرسوده

دنياي وسايل نقليه

اسقاط خودرو هاي فرسوده

۸ بازديد

 هر نوع وسيله نقليه‌اي كه سن مجاز آن از زمان تعيين شده گذشته باشد، خودرو فرسوده ناميده مي‌شود و اكنون مدت سن مجاز وسايل نقليه به طور ميانگين ۲۰ سال است . اين مقدار سن بيان شده بيشتر براي وسايل نقليه سواري با مصرف شخصي ميباشد، چراكه وسايل نقليه‌اي مانند تاكسي و يا اين كه مسافربري، به علت استفاده زيادي كه از آن هاميشود و رفت و آمد متعددي كه در سطح شهر دارند، تنها عمر خودرو ملاك فرسودگي‌شان نيست، اما براي اين نوع وسايل نقليه موردهاي ديگري نظير ميزان كاركرد خودرو نيز مد نظر قرار مي‌گيرد.

سن فرسودگي وسايل نقليه يك معيار نسبي ميباشد كه با توجه به شرايط اقتصادي، تكنولوژي و فرهنگي در جوامع مختلف متفاوت ميباشد، چراكه اين سه شرايط از عوامل تعيين كننده آن هستند، به عنوان مثال در كشورهاي صنعتي كه از اقتصاد توسعه يافته برخوردار هستند، خودروهاي بيش از 5 سال كاركرد براي استفاده مطلوب نيستند، اين در حالي ميباشد كه در ساير كشورها اين ميزان بيشتر از ۵ سال است .

فرسودگي خودروها به عواملي نظير شرايط اقليمي، نحوه تعمير و نگهداري، كاركرد و طراحي خودرو نيز بستگي دارد.

بر اساس گفته‌ها؛ در حال حاضر عمر مفيد خودروهاي توليد داخل در حدود ۱۰ سال است، چراكه خودروهاي جديدي كه اين روزها توليد مي‌شوند از كيفيت مورد نياز برخوردار نيستند.

در كشور ما تعداد وسايل نقليه‌اي كه ميزان سن آن‌ها از ۳۰ سال بيشتر باشد، بسيار زياد است، همچنين تعداد وسايل نقليه‌اي كه در سال‌هاي اخير از رده خارج شده‌اند نيز نسبت به تعداد خودروهاي شماره‌گذاري شده بسيار ناچيز است.

براي همه آشكار است وسايل نقليه‌اي كه با تكنولوژي قديمي توليد شده‌اند از نظر توليد آلاينده‌هاي هوا، صوتي، مصرف انرژي و... از اهميت خاصي برخوردار هستند و علاوه بر تكنولوژي، ساخت عواملي ديگر نيز در اين موضوع دخيل است كه مي‌توان به مواردي نظير: عدم تناسب بين توليد بي‌رويه خودرو و خروج خودروهاي فرسوده اشاره كرد.

در حال حاضر كلانشهرهاي كشور، به خصوص تهران كه به عنوان پايتخت محسوب مي‌شود، با آلودگي هواي بسيار زيادي در فصول مختلف و همچنين ترافيك سنگين ناشي از تردد خودروها مواجه هستند.

معضل از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده در كشور ما، به عنوان مشكلي براي برخي صاحبان خودروها محسوب مي‌شود كه بايد هزينه زيادي براي نگهداري خودروها متحمل شوند، اما برخي مشكلات ديگر باعث شده تا مالكان خودروها رضايتي براي اسقاط خودروهاي خود نداشته باشند، كه در ادامه اين گزارش به برخي از آن‌ها خواهيم پرداخت.

عواملي نظير ايجاد فضاي غير رقابتي توليد خودرو در كشور، ايجاد زنجيره قطعه سازاني كه سال‌ها بدون ايجاد نوآوري به توليدات غير استاندارد پرداخته اند، كمبود وسايل نقليه عمومي و ... باعث شده تا مردم از وسايل نقليه خود استفاده كنند و افرادي هم كه مايل به اسقاط وسايل نقليه خود نيستند، به همين دلايل از وسيله نقليه شخصي استفاده مي‌كنند.

در بسياري از كشورها واژه صنعت بازيافت خودرو يك فرآيند و زير بخش صنعتي شده است و به گونه‌اي متفاوت در ادبيات صنعتي به كار برده مي‌شود كه خود ارزش افزوده‌اي براي جامعه ايجاد مي‌كند. صنعت اوراق كردن خودرو اگر داراي برنامه ريزي و مديريت نباشد، ارزش افزوده مناسبي كه از آن مورد انتظار است به وجود نخواهد آمد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.